טרקוטה – לא רק רעפים

חרס הטרקוטה אשר שימש את היוונים והרומאים עוד במאה השישית לפני הספירה לגגות רעפים, עבר כברת דרך ארוכה לעבר העולם המודרני, וכיום ניתן לראות מבני יוקרה בכל העולם, אשר מחופים באריחי טרקוטה, מיוצרים בטכנולוגיה חדישה ומיושמים באמצעות מערכת תלייה ייחודית.  

מה מקור השם טרקוטה וממה עשוי החומר?

הטרקוטה היא קרמיקה עשויה חרס, המשמשת בין היתר ליצירת לבנים, אריחי חיפוי ורעפים. המונח קרוי באיטלקית Terra Cotta ופירושו – אדמה אפויה. הגוון הטבעי של הטרקוטה הוא בדרך כלל חום-כתום, אך טכנולוגיות הייצור המתקדמות מאפשרות כיום לייצר את האריחים בשלל גוונים וטקסטורות.

למה שימשה אבן הטרקוטה מאז ועד היום?

הטרקוטה משמשת את האדם עוד משחר ההיסטוריה. בזמנים קדומים, הונחו פסלי חמר לייבוש באמצעות השמש, ואחר כך יובשו בתנור. כידוע, ברוב מדינות העולם המפותח, מרבית הבתים הפרטיים הם בעלי קירוי המיושם באמצעות רעפים, אשר עשויים מחרס או מבטון. הרעפים מהווים למעשה את האלמנט החשוף החיצוני ביותר מכל מרכיבי הגגות. מטבע הדברים, הרעפים הם אלה שחשופים לא רק לעין, אלא גם לפגעי הטבע (שחלקם אף קיצוניים במדינות שונות), כגון קור, חום, קרינת השמש, הצטברות קרח, אבק וכדומה. כמו כן, הרעפים חשופים גם לפגעי האנושות, כגון זיהום האוויר, פיח וכדומה. ברחבי אירופה ובעיקר בברלין, אבן הטרקוטה שימשה גם כחיפוי בתי קרקע למגורים, באמצעי הדבקה, כפי שהיה נהוג בעבר. חומר הגלם עצמו מהווה יתרון בכל הנוגע לספיגה של הפרשי חום וקור קיצוניים וכן לתחזוקה השוטפת.

חיפויי טרקוטה בישראל

החיפוי באמצעות אריחי טרקוטה בשיטת התלייה יבשה, עדיין אינו נפוץ בישראל, באירופה לעומת זאת, התמונה שונה לחלוטין. ברלין היא דוגמא קלאסית לעיר אשר אריחי הטרקוטה מתווים בה קו אדריכלי בולט ודומיננטי. בישראל חופו יחסית מעט מבנים, ביניהם ניתן לראות את המבנה הגדול של חברת "תנובה" בפתח תקווה, מספר מבנים  של חברת התרופות טבע, מספר מבנים של התעשייה האווירית, מבנה הבקרה של הנתיב המהיר, בניין הפקולטה לביוכימיה של מכון ויצמן ברחובות, מרכז הקניות B7 בבית שמש (כולם בוצעו על ידי קבוצת ענק) ועוד. קבוצת ענק, המשווקת הבלעדית של אריחי טרקוטה ומערכת תלייה ייחודית מתוצרתCREATON Germany , מאמינה גדולה במוצר, וצופה שזה רק עניין של זמן עד שגם סוג החיפוי הזה יכבוש את ישראל וירענן את המראה שאליו הסביבה הורגלה. האריחים מיוצרים בגרמניה ברמת גימור ואיכויות גבוהות במיוחד, והחברה מציעה שלל גדלים (עד אורך של שני מטרים לאריח), מבחר עשיר של גוונים, צורות וטקסטורות שונות. חיפויי הטרקוטה מקנים לבניין מראה חם, נקי ומחויט, והשילוב בין המראה החם של טרקוטה, למראה הקר של קירות מסך (זכוכיות) ושל אלומיניום, הוא שילוב מנצח מבחינה עיצובית.

בתמונה: בניין הפקולטה לביוכימיה מכון ויצמן רחובות, שילוב של חיפוי טרקוטה בגוון אבן טבעית, חיפוי בלוחות HPL וחיפוי אלומיניום

מה היתרונות של חיפוי באמצעות אריחי טרקוטה בתלייה יבשה?

  • חיפויי הטרקוטה בתלייה יבשה, מובילים לתוצאות ארכיטקטוניות מרהיבות ויוצאות דופן.
  • טרקוטה מעניקה מראה טבעי ואותנטי המשרה אווירה חמימה.
  • מערכת התלייה המשמשת כתשתית לאריחי הטרקוטה הינה סמויה והיא מאפשרת מראה נקי ללא ברגים גלויים.
  • רמת הגימור הגבוהה של חומר הגלם, מבטיחה איכות ועמידות לאורך שנים.
  • האריחים עומדים בתקנים בינלאומיים מחמירים.
  • החומר הינו טבעי ולפיכך תורם לשמירה על איכות הסביבה.
  • לאריחים קשת רחבה של מאות גוונים, מרקמים וטקסטורות, המאפשרים מרחב יצירתי עצום.
  • האריחים מגיעים במבחר גדלים עד 2.00 מטר אורך לאריח.
  • קיימת אפשרות לאריחים אנטי גרפיטי שאינם מאפשרים השחתה כתוצאה מריסוס צבע.
  • האריחים ניתנים בקלות לנעילה מפני גניבה ומצד שני מאפשרים החלפה מהירה ופשוטה בעת הצורך.

קבוצת ענק ביצעה פרויקטים רבים הכוללים חיפויי טרקוטה, ביניהם ניתן למצוא את בניין תנובה, מספר מבנים  של חברת טבע, מספר מבנים של התעשייה האווירית, מבנה בקרה של הנתיב המהיר, בניין ביוכימיה במכון ויצמן ברחובות, מרכז הקניות B7 בבית שמש, חידוש מבנים בכרמל אולפינים ועוד. למטה ניתן להתרשם מגלריית הפרויקטים.  

חיפוי טרקוטה בבניין ביוכימיה, מכון ויצמן רחובות

מערכת התלייה הסמויה אשר משמשת כתשתית לנשיאת אריחי הטרקוטה, מאפשרת מראה נקי ללא ברגים גלויים.
בעשורים האחרונים אריחי הטרקוטה עשו קפיצת מדרגה רצינית, כשהם מיוצרים בטכנולוגיות חדישות, במגוון רחב של גדלים, צבעים, צורות וטקסטורות, והם משמשים לא רק כרעפים לבתי מגורים, אלא גם ובעיקר לחיפוי מתקדם ואופנתי של מבנים מפוארים ומודרניים, חיפוי אשר מיושם באמצעות מערכת תליה ייעודית, לרבות אפשרויות מגוונות לשילוב הצללות באמצעות אלמנטים מיוחדים המיוצרים גם הם מטרקוטה.
את אריחי הטרקוטה המשמשים לחיפוי בתליה יבשה, ניתן למצוא כיום בקשת רחבה מאוד הכוללת מאות גוונים, מרקמים שונים ומגוון טקסטורות. האריחים מגיעים במבחר גדלים עד שני מטר אורך לאריח.
הרשמו לניוזלייטר שלנו

קבלו מאיתנו עדכונים בנוגע לכל מה שחדש

תוכן עניינים
מעוניינים במידע בנוגע לפרויקט חדש

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם

Skip to content